Mazda MX-5

András Király wint na fotofinish van Maxime Oosten op TT Circuit Assen

14:03 27-09-2020

Door de gehele race waren er gevechten tussen verschillende groepen. Maar de laatste ronde op Assen zal ons zeker bij blijven. Bumper aan bumper streden Király en Oosten om de hoofdprijs. Een fantastische inhaalmanoeuvre van Oosten aan de binnenkant van de Stekkenwal zou normaal gesproken de eerste plaats hebben gebracht. Maar zoals eerder gezegd wordt in de Mazda MX-5 Cup anders geracet dan we gewend zijn. Het was dan ook Király die op zijn favoriete inhaalplek aan de buitenkant ingaan Ramshoek Oosten op onnavolgbare wijze passeerde. Zij aan zij ging het knokkende duo op weg naar de Geert Timmerbocht waarbij Király aan de binnenkant de beste mogelijkheden kreeg en de wedstrijd met een minimaal verschil van 0.010 seconde op zijn naam schreef. Het was weer smullen bij de Mazda’s. Cupracen zoals het hoort.

Na de fantastische show van gisteren staan de Mazda’s MX-5 wagens gereed voor hun tweede wedstrijd op Assen. Reclame voor het cupracen en promotie voor het racen met de Mazda’s, zo kunnen we het niet anders noemen, na hun eerste race op zaterdag. Vandaag geen omgekeerde grid, maar de man met de snelste kwalificatietijd András Király staat nu werkelijk helemaal vooraan met naast hem Milan Teekens. Vanaf de tweede rij starten Maxime Oosten en routinier Marcel Dekker. Opkomende ster Filip Wojtowicz en routinier Pim van Riet vullen de derde rij. Kortom alle ingrediënten voor alweer een spannende race.

Het is gestopt met spetteren. Iedereen start de race met profieloze slick banden, zelfs Dick van Elk, die wel op regenbanden de baan op reed maar toch de pits in kwam om slicks te monteren.

András Király komt niet goed weg bij de start. Milan Teekens en Maxime Oosten profiteren gelijk. Oosten gaat echter veel te breed in de eerste Haarbocht en moet Marcel Dekker en Király weer voor zich dulden. Milan Teekens aan de leiding, maar na een fantastische buitenom passeerbeweging voor de Ramshoek pakt Marcel Dekker de kop.

Net als gisteren ontstaat er een fraaie kopgroep van vijf wagens, doordat ook de jonge Wojtowicz zich aan de staart van deze groep heeft gemeld. Achterin op het circuit herstelt Milan Teekens zijn koppositie. Jerome Greenhalgh gaat hard de bandenstapels in uitkomend Ruskenhoek. De rijder stapt gelukkig zelf uit. De safetycar verschijnt op de baan, het gehele veld kruipt weer bij elkaar. Pim van Riet wordt bestraft met drie seconden vanwege een jumpstart.

Het duurt vrij lang voordat de wagen met flinke schade is weggetakeld en ook moet de rubberen mat weer worden vastgezet aan de bandenstapels.

Met nog een kleine veertien minuten te koersen worden de wagens weer losgelaten voor het vervolg van de race. Milan Teekens wordt flink op de huid gezeten door Marcel Dekker en maakt bij het aanremmen van de Haarbocht een foutje.

Hij gaat te breed en moet zowel Dekker als Király voor zich dulden. Marcel Dekker moet echter ook het onderspit delven tegen Király, waar hij schijnbaar wat moeite mee heeft en een tikje op de achterbumper uitdeelt. Een waarschuwing van de wedstrijdleiding is het logische gevolg. Dekker valt na dit incident een aantal plaatsen terug en ook Teekens moet Wojtowicz voor zich dulden. Grote winnaar is Maxime Oosten die naar de tweede plaats doorschuift.

Ook Dirk Warmerdam krijgt een waarschuwing na een tik op Dekker. Pim van Riet schuift door naar de vijfde plaats. Marcel Dekker rijdt zijn Mazda de pits in na een bezoekje aan de grindbak. Waarschijnlijk heeft hij net als gisteren aan het einde van de race problemen met zijn versnellingsbak.

Er ontstaat een kopgroep van vier wagens. De nieuwe koploper is Maxime Oosten, gevolgd door Király, Wojtowicz en Teekens.

Király pakt wederom de kop en neemt wat voorsprong. Het gaat heel snel met de positiewisselingen achter de raceleider. Na een zij aan zij gevecht tussen Wojtowicz en Teekens in de Geert Timmerbocht profiteert Oosten en gaat naar de tweede plaats op weg naar Király. Wojtowicz en Teekens moeten lossen en vechten hun onderlinge strijd uit op bijna vier seconden van de twee koplopers.

De laatste ronde is één van de fraaisten die we de laatste tijd hebben gezien. Király gaat als koploper de eerste bocht in. Maxime Oosten zit het gedeelte tot aan de Stekkenwal op zijn achterbumper. Király gaat iets te wijd de Stekkenwalbocht in en Oosten pakt gelijk de binnenkant voor een geslaagde inhaalactie. Nu zijn de rollen omgekeerd. Oosten moet zich verdedigen op de slimme Király, die zich net als gisteren opmaakt om op zijn favoriete inhaalplek toe te slaan.

Zij aan zij rijden de twee kemphanen door de Ramshoek met Király aan de betere binnenkant voor een inhaalactie in de Geert Timmerbocht. Zij aan zij komt het duo het rechte eind op, maar Király wint de race met een minimaal verschil van slechts 0.010 seconde.

Ook om de derde en vierde plaats was de strijd heftig. Milan Teekens doet er alles aan om de laatste podiumplaats te bemachtigen en toucheert bij een alles of niets inhaalactie in de Geert Timmerbocht de bandenstapels, waarvan er één blijft hangen onder zijn auto en op het rechte stuk als een soort explosie onder zijn auto de lucht in vliegt.

Dirk Warmerdam passeert als vijfde de finish gevolgd door Pim van Riet en Berry van Elk. Melvin van Dam, Sam van Norel en Dick van Elk vervolmaken de top tien.