Mazda MX-5

Interview met Johan Kraan: Autosport is een spoedcursus leren omgaan met teleurstellingen

09:57 09-06-2019

Hij werkt 17 uur per dag, heeft 36 man personeel, runt 23 auto's in verschillende raceklassen en heeft toch maar één doel; Zijn rijders op het podium. Johan Kraan is niet alleen teambaas, hij is ook instructeur in de Johan Kraan Motorsports Academie en bovenal vader van racetalent Dominique.

Een coureur die bij Johan Kraan Motorsports wil gaan racen wordt niet zondermeer in het team opgenomen. "Ik wil alleen gedreven rijders, voor mij is de sportieve prestatie belangrijker dan de financiën. Een rijder die net voor de race het circuit op komt past niet bij ons. Ik wil passie zien, de wil om het uiterste uit jezelf en de auto te halen", zegt Johan Kraan vol overtuiging. "Data bekijken en daarvan willen leren, elke race weer."

Altijd positief
Zelf stond Kraan 537 keer aan de start van een race, dus hij weet waarover hij het heeft. En het feit dat hij dat aantal zo exact weet verraadt de perfectionist in hem. De drive om zelf te racen is nu vervangen door de wil om zijn rijders te laten excelleren. "Ik ben altijd enorm positief ingesteld. Wanneer ik van een wolkenkrabber zou vallen en jij staat op de tweede verdieping op het balkon zwaai ik naar je en roep dat het zeker goed komt. En dat meen ik dan ook. Ik ben ooit met een parapente van een berg gesprongen en toen ging de parachute maar half open. Met een noodvaart stortte ik naar beneden en kwam natuurlijk veel te hard op de grond. Mijn beide benen waren gebroken en stonden werkelijk alle kanten op. Maar in de ambulance lag ik gewoon te lachen, want ik had het overleefd."

Niets aan de hand
Die instelling is ook op het circuit te merken. Op Magny-Cours bijvoorbeeld had de Saker van de gebroeders Greenhalgh een brandje aan boord. Een enorme ravage met zwarte brandplekken op de prachtige race-auto was het gevolg. Als klap op de vuurpijl zorgde het blussen voor kortsluiting, waardoor de Saker dat weekend niet meer ingezet kon worden. Coureurs en monteurs stonden er beteuterd bij, maar aan teambaas Kraan zelf was niets te zien. Hij concentreerde zich op zijn andere rijders en ging verder alsof er niets aan de hand was.

Vertrouwen geven
Veel van de rijders bij Johan Kraan Motorsport zijn nog erg jong en dat heeft Kraan graag. "Ik wil mijn rijders duidelijk maken hoe het spelletje werkt. Hen vertrouwen geven en ze leren te focussen op alleen de race en emoties los te laten. Autosport is een spoedcursus leren omgaan met teleurstellingen." 

Dwing respect af
In de Mazda MX-5 Cup heeft Kraan vijf rijders. Matthijs Bakker is een ervaren coureur die al in veel verschillende raceklassen heeft deelgenomen. Hij was niet gewend om na de kwalificatie en races zijn data te bekijken. "Dat zijn we nu wel gaan doen en het is prachtig om te zien dat hij daar nu echt mee bezig is en zijn rondetijden daarmee ook verbetert. Kort voor de start van de cup stapten ook de 15-jarige Maxime Oosten en de 16-jarige Milan Teekens in. Prachtig om zulke jonge jongens te kunnen begeleiden. Eén van de dingen die ik hen meegeef is dat je als coureur moet proberen om vrienden te worden met je concurrenten. Dwing respect af door positief te zijn over anderen. Zeg niet dat je veel beter was dan je tegenstander, maar zeg dat hij ontzettend snel was en je hem gelukkig net voor kon blijven om de race te winnen", lacht Kraan.

Ladies GT Race
Tijdens de Jumbo Racedagen was Kraan naast met zijn Mazda-coureurs ook druk met de Ladies GT Race. 17 Knalgele Jumbo boodschappenwagentjes bestuurd door dames, een mix van bekende Nederlanders en Jumbo-medewerkers. Kraan verzorgt niet alleen de auto's, maar begeleidt ook alle dames en zorgt met zijn Johan Kraan Motorsports Academie voor de benodigde racelicentie. 

"De Ladies GT Race is een idee van Frits van Eerd van Jumbo. Omdat er in de autosport relatief weinig dames actief zijn wilde hij een race met alleen dames organiseren tijdens de Jumbo Racedagen. Ik heb een hele serie kleine wagens, Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107, die daar uitermate geschikt voor zijn. Dat hebben we in 2018 voor het eerst gedaan en dat was een groot succes. De deelnemende dames worden geselecteerd door een daarin gespecialiseerd bureau en wij leiden de dames op. Ze vinden het allemaal fantastisch en maken er echt een feestje van. En er zitten ook echte talenten bij. Vorig jaar was Prinses Laurentien bijvoorbeeld echt goed en dit jaar is schaatster Antoinette de Jong een topper. Overigens is er wel meer interesse in autosport merkbaar van dames, momenteel leiden wij op onze academie elf dames op en tien heren."

Dominique
Ook zijn eigen zoon heeft inmiddels het racevirus flink te pakken. "Dominique vond eerst voetbal veel leuker, maar wilde het best eens proberen en hij was al snel om. Ik wilde hem als vader niet op zijn huid zitten en heb hem bij het Nederlandse team Offenga Racing in een Duits kampioenschap ondergebracht om hem te leren hoe het werkt. Dat pakte beter uit dan ik gehoopt had, hij werd direct Duits kampioen. Vorig seizoen startte hij in de Ford Fiesta Sprint Cup en dit jaar komt de Mazda MX-5 Cup daar dus bij. Een goede leerschool op weg naar zijn doel: Deelname aan de 24 uur van Le Mans."

Bucketlist
Je zou zeggen dat Johan Kraan met alles zijn handen meer dan vol heeft. Toch heeft hij nog iets op zijn bucketlist staan: Zelf racen in de MAXX Formula in een ex-Formule 1-bolide. "Dat gevoel wil ik nog wel eens meemaken, hopelijk komt dat er nog eens van", besluit Johan Kraan het interview.