Drivers news

Joshua Kreuger is een man om rekening mee te houden

16:40 31-07-2019

Joshua Kreuger komt uit een echte racefamilie en kreeg de liefde voor alles wat vier wielen heeft als het ware met de paplepel ingegoten. Dit jaar maakte hij de overstap van de DNRT naar de Mazda MX-5 Cup.  Hij zit er al vanaf het begin goed bij en mocht al een paar bekers mee naar huis nemen.

De 28-jarige website 'optimalisator' begon op zijn veertiende met karten. Het had echter niet veel gescheeld of we hadden nooit van de Amsterdammer gehoord. “Ik wilde al vier jaar karten, maar toen ik er de eerste keer in reed was ik doodsbang.” Toch zette hij door en kwam terecht onder de hoede van Martijn Koene die hem de fijne kneepjes van het racevak bijbracht. Al snel reed  Joshua in het Nederlands kampioenschap met enig succes zijn wedstrijden om niet veel later ook uit te komen in internationale evenementen. “De NK’s gingen best goed”, zegt Joshua over die tijd. “Maar de WK’s was even wat anders. Je moet daar het beste en dus duurste materiaal hebben en misschien had ik ook net niet genoeg talent. Maar ik heb wel veel geleerd en heel veel plezier gehad. Op mijn achttiende heb ik de conclusie getrokken dat als je de top in het karten niet haalt je misschien wel een stapje terug moet doen en ben ik in mijn vrije tijd als amateur gaan racen.” 

De vader van Joshua reed DNRT en zo kwam de Amsterdammer terecht in de BMW E-30 Cup bij CC Racing, waar hij negen seizoenen reed. “Mijn broer is er kampioen geworden, ik had regelmatig wat pech. Maar ook dat was een leuke tijd. Ik ben een liefhebber die plezier heeft in rijden, maar in die tijd ben ik ook een aantal andere dingen gaan doen zoals reizen en was ik druk met mijn studie.”

Joshua Kreuger leek er een nieuw seizoen DNRT aan te gaan plakken, tot afgelopen winter  door toeval ineens de Mazda MX-5 Cup op zijn pad kwam. “Ik leerde via Matthijs Bakker mijn vriendin kennen en kwam terecht in een familie waar ze ook van racen houden. We hadden gehoord van de nieuwe Mazda Cup, maar ik wist niet of dat financieel allemaal wel zou kunnen”, vertelt Joshua over die periode. “We hebben toen plannen gemaakt over onder andere sponsoring. Ard Kef was de link tussen mij, mijn vriendin en mijn schoonvader en aan hem heb ik veel te danken, want mijn vader had ineens zo’n ding besteld. En dat ik hier nu rijd is echt geweldig!”

Het plan dat Joshua en het team om hem heen in elkaar zette was goed doordacht. En de combinatie van vriendschap en familie maakt dat iedereen elkaar goed begrijpt. “We kwamen er al snel achter dat testen erg kostbaar is, dus hebben we nagedacht hoe we zonder steeds te kunnen testen toch goed aan de start kunnen komen. In eerste instantie hebben we de afstelling van de BMW E30 één op één overgenomen en dat bleek een schot in de roos, want ik had tijdens de algemene testdag voor alle coureurs in mei de snelste tijd.” 

Maar dat die snelste tijd geen garantie is voor de toekomst bleek wel in de eerste kwalificatie tijdens de Jumbo Racedagen. Joshua: “Ik had de hele week ervoor slecht geslapen en was best zenuwachtig. In de kwalificatie ging het niet goed en dat was balen. Sommigen hebben zich in mei blijkbaar niet in hun kaarten laten kijken.” 

De spanning tijdens de race werd versterkt door de aanwezigheid van familie en het rijden voor volle duinen en tribunes. Maar het deed Joshua ook veel plezier, ondanks zijn uitvalbeurt in de eerste race van dat weekend. “Ik voelde me niet comfortabel en spinde zelfs. Normaal als ik uitval ben ik een heethoofd, maar nu zat ik met een grote glimlach op mijn gezicht. En toen race twee. Die was zo kicken, want toen ging het ineens wel goed. Ik werd derde en heb me echt schor geschreeuwd toen ik over de finish kwam. En daarna met Max Verstappen op het podium, heel bijzonder.”

Na de Jumbo Racedagen is er veel gesproken over onder andere de strategie en is de data bestudeerd met race-engineer Michael. Dat resulteerde in een vierde en een vijfde plaats bij de Superprix op circuit Zolder, waar Joshua Kreuger zich de snelste rijder van het team van Johan Kraan mocht noemen en de broodnodige punten mee nam naar de volgende wedstrijd op Zandvoort. En dat ondanks dat hij nog zoekende was naar de optimale afstelling. 

“Vol vertrouwen ging ik naar het Blancpain GT-weekend en hebben we wat dingen uitgeprobeerd, zoals slipstreamen met Dominique Kraan, maar dat was geen succes.” Tijdens race 1 vielen alle puzzelstukjes op hun plek. “Ik deed ’s morgens het raam open en zag dat het regende. Maar dat hadden we niet afgesproken! Toch was ik niet zenuwachtiger dan normaal en weet dat ik een goede regenrijder ben. De race was echt close, maar wel fair en ik had een mooi gevecht met Marcel Dekker. Tijdens de race dacht ik wel elke keer: hou ‘m tussen de lijntjes. Want ik wist dat het er in zat.” 

Na een meer dan prachtige wedstrijd, waarbij iedereen bij wijze van spreken op de banken ging, kwam Joshua Kreuger als eerste over de finish. “Deze overwinning heb ik opgedragen aan Ard Kef, aan wie ik heel veel te danken heb.” 

De tweede race ging echter totaal niet naar wens en meer dan een twaalfde plaats zat er niet in. Joshua Kreuger heeft zijn visitekaartje afgegeven en is zeker een rijder om rekening mee te houden. Kreuger is blij met de overstap naar de Mazda MX-5 Cup. “De MX-5 rijdt voorspelbaar en je kunt er snelle rondetijden mee rijden. Maar je kunt eigenlijk niet echt wegrijden van de rest omdat er een hoop goede rijders zijn en juist dat maakt het zo leuk. Ik hoop dat jongens uit de karts naar de tv-uitzendingen kijken en dit misschien ook wel willen. Tegen hen wil ik zeggen: Als de Formule 4 niet haalbaar is, kom naar de Mazda’s, je leert hier echt racen in een geweldig mooie competitie.”