Over de klasse

Over de klasse

Begin oktober 2018 werd tijdens de officiële perspresentatie op Circuit Zandvoort, onder leiding van Dick van Elk (directeur van V-Max Racing Management) en Jur Raatjes (directeur Public Relations van Mazda Motor Nederland), de nieuwste raceklasse bekend gemaakt: de Mazda MX-5 Cup.

De auto
Er wordt geracet  met een volledig voor circuitgebruik aangepaste MX-5 van het nieuwste model type ND met een gewicht van ca. 960 kg en 184 pk. De technische ontwikkeling van de raceauto is volledig uitbesteed aan Intrax Suspension Technology in Nederland.

De MX-5 is voorzien van een ingelaste rolkooi met FIA certificaat, een geheel aangepast onderstel met Intrax schokdempers en een AIM datalogger.

Het motorvermogen is standaard 184 pk  en het autogewicht in full race specificatie komt op ca. 960 kg. Tijdens de eerste roll out op 6 mei op Circuit Zandvoort werd de snelste rondetijd voorlopig gezet op 1:56.9. In het seizoen 2020 werd deze tijd bijgesteld met een 1:54.9 op Circuit Zandvoort.  

De auto’s worden geleverd compleet met een kleine kit aan materialen welke zelf nog afgemonteerd dienen te worden. Hierbij moet gedacht worden aan het brandblussysteem en de hoodpins. De vaste transponder dient rechtstreeks bij Mylaps besteld te worden. De verkoopprijs van de eerste 30 auto inclusief Mazda MX-5 raceoverall is  vastgesteld op € 31.500,- exclusief BTW.

Bekijk de auto in detail

Het raceformat
Het race format bestaat uit twee vrije trainingen van 30 minuten, een kwalificatie van 20 minuten en twee sprintraces van 30 minuten. Voor de eerste race wordt een “reversed grid” gebruikt waarbij de eerste 10 deelnemers omgekeerd worden in de startvolgorde. Naast een overall klassement is er ook een junior klassement.