Geen overwinning voor Delano De Ketele…

09:12 29-09-2025

Na het vroegtijdig onder rood stilleggen van Race 1 prijkte Delano De Ketele bovenaan de uitslag, maar die plaats moest de rijder van de #32 DDK Motorsports uit handen geven, nadat de sportcommissarissen hem straf toekenden en het trio Leon van Verseveld-Mees Houben-Wouter Jansen uiteindelijk in de Top 3 mochten plaatsnemen ! 

23 auto’s verschenen op de afspraak van wat dus het laatste race-weekend zou worden van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup, met in het zeer Mazda-getinte veld drie Fiesta’s : terug-van-weggeweest Robert-Jan van Wijnen in de vertrouwde #77 Nice Racing, diens titelrivaal Maxime Alsteens – zonder broer Lancelot om de #143 Oeste Racing/Garage Vermeire te delen - en van hetzelfde  team van Jo Lambrecht de #24 van Maartens Bijnens. Deze laatste zat evenwel in de blauwe ex-Maton TDB Racing Fiesta, nadat de oorspronkelijke #24 tijdens voorbereidende tests zodanig schade opliep dat er gezocht diende te worden naar een vervangauto. Maarten kende opnieuw pech, want van bij de start van de vrije trainingen kreeg men de auto niet aan de praat en tijdens de kwalificaties kreeg hij af te rekenen met defecte turbo. In die omstandigheden was het voor Bijnens onmogelijk om zich te mengen in de strijd voor de ‘pole position’, die werd tot op de laatste meters gevoerd door het duo Van Wijnen-Alsteens, met de Nederlander voortdurend vooraan. Maar Alsteens gaf zich niet snel gewonnen. In die mate dat de rijder van de #143 voor de tweede snelste rondetijd, bepalend voor de grid van Race 2, slechts nipt de duimen moest leggen tegenover de rijder van de #77 Nice Racing. Het leverde Van Wijnen alvast twee extra punten op…

In het bepalen van de hiërarchie in de Mazda MX-5 Cup slaagden Belgen Thibauld Geladé en Noah Maton er aanvankelijk in om zich in de Top 5 te wringen, achter dan leiders Tomas De Backer-Delano De Ketele. Met nog tien minuten te gaan stelde Marcel Dekker prompt orde op zaken, goed voor 1.54.525, met nog steeds De Ketele en Maton in de Top 3. Met 1.53.446 nestelde de rijder van de #32 DDK Motorsport zich uiteindelijk aan de spits, voor Nederlanders Mees Houben, Marcel Dekker en Wouter Jansen. Tomas De Backer was 5de en Noah Maton vonden we op plaats 8. Wegens het veroorzaken van een aanrijding met Pim van Riet in de #62, werd Dekker bestraft met het verlies op de grid van Race 1 van 3 plaatsen. Geheel volgens wat de regels voorschrijven geldt er voor die grid een omgekeerde Top 10, met aldus helemaal vooraan Henk Vulk Junior – broertje van de dit weekend debuterende 15-jarige Luuk – en Stijn Heere in de #95 Ferry Monster Autosport en op de derde rij Noah Maton !

De Belg presteerde het om na de start naar de tweede plaats op te rukken, achter Heere, en daarop door te zetten naar plek 1 met achter hem het hele pakket, met voorop de genaamde Heere en TDB-maat Tomas De Backer, dat hem meteen zat op te jagen. De rijder van TDB slaagde er zelfs in om wat uit te lopen op Heere-De Backer-Van Verseveld, Houben, Vulk Junior en Dekker, maar de druk werd zo groot dat hij zich bij het aansnijden van de Tarzan liet insluiten en terugviel naar de 5de plaats. Enkele ronden verder ging het echt fout voor de Belg, die zich aan dezelfde Tarzan mispakte en in de grindbak schoof. Leon Van Verseveld in de #17 Dekker Racing nam ondertussen het commando in handen en leidde voor Heere, De Backer en terug-van-weggeweest Delano De Ketele. Onder invloed van de incidenten met Maton en ook Dekker had De Ketele zich op het voorplan gewerkt, volgde een eerste neutralisatie door de Safety Car en konden Maton-Dekker opnieuw aansluiten. Het paneel SC IN duidde erop dat de race kon hervat worden, maar het takelen van de #82 JW Raceservice van Maxim van den Doel – die tijdens herstart na SC verrast werd door het remmanoeuver van leider De Ketele, de #97 TDB Racing van De Backer achteraan zwaar aantikte - zette de koersdirectie aan om allereerst de SC-procedure te hervatten, maar omdat de onfortuinlijke rijder te kennen gaf dat hij zich niet goed voelde, werd besloten de race met nog 3’36 te gaan met ROOD stil te leggen. Onder rood ging Delano De Ketele als winnaar over de eindmeet, voor de #17 Dekker Racing van Leon Van Verseveld en Mees Houben in de #28 MV Motorsport. Na het bekijken van alle camerabeelden en het verhoren van betrokken rijders oordeelden de sportcommissarissen dat Delano De Ketele niet geheel vrijuit ging in het incident waarvan Van den Doel het slachtoffer werd, en bedachten de Belg met een straf van 20 seconden, toegevoegd aan de verwezenlijkte eindtijd deed hem dat terugvallen naar een 19de eindplaats.

In de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup stond er geen maat op de heerschappij van Robert-Jan van Wijnen. De rijder van de #77 NiceRacing diende geen enkele keer om te kijken naar titelrivaal Maxime Alsteens. Bovendien moest deze laatste Oeste Racing-maat Maarten Bijnens voorlaten en diende zelfs even de pitlane op te zoeken.

« Ik was niet tevreden over de bandendruk, » klonk het na afloop. « Hierdoor kon ik niet voluit gaan en verloor stevig terrein op Robert-Jan en ook Maarten. Om hieraan te verhelpen ben ik binnengereden en kreeg ik daarop nog de kans de auto beter en optimaal aan te voelen, ter voorbereiding van de tweede en beslissende race. »

Het punt voor de snelste ronde ging overigens naar Maarten Bijnens, terwijl Robert-Jan van Wijnen in het virtueel ‘overall’ klassement mooi 15de eindigde, voor de Mazda’s van het duo Dekker-Maton !