Mazda MX-5

Marcel Dekker wint spannende race

15:52 08-08-2021

De tweede Mazda MX-5 Cup wedstrijd op TT Circuit Assen kende een uitermate spannend verloop. Vijf rijders vochten tot aan de finish hun strijd uit waarbij Marcel Dekker met een minimale voorsprong van 0.036 seconde de wedstrijd nipt op zijn naam schreef. Het was de gehele wedstrijd een aanéénschakeling van inhaalacties, vooral aan de kop. Tweede finisher Dominique Kraan kwam net iets te kort voor de zege, maar had ook te maken met een aandringend trio wagens achter hem. Routinier Pim van Riet werd derde voor Filip Filip Wojtowicz en de steeds beter rijdende Bob van Riet.

Een flink aantal wagens is zaterdagavond nog door de onmisbare monteurs opgelapt na de startcrash in de Haarbocht. Debutant Kees Rozema komt niet aan de start vanwege de schade aan zijn wagen, maar wil er de volgende keer beslist weer bij zijn. De jarige V-Max organisator Dick van Elk is ziek en geeft zijn wagen af aan zoon Berry.

Wel aan de start Bob van Riet, die in de eerste race indruk maakte door zijn ervaren oom Pim het raceleven zuur te maken. De 25-jarige rijder maakt dit jaar zijn debuut in de Mazda MX-5 cup en heeft in een recordtijd zoveel bijgeleerd dat hij nu in de kop te vinden is.

Vlak voor de tweede Mazda MX-5 race van het weekend begint het weer te spetteren op het TT Circuit van Assen. Marcel Dekker heeft de beste start met zij-aan-zij András Király en Dominique Kraan daarachter. Als aan een touwtje slingert het veld zich naar het snelle achtergedeelte waar Király vlak na De Bult van de baan raakt en een heel groot gedeelte zijwaarts door het natte gras schuift. De wagen en de rijder krijgen een koude douche van al het eerder gevallen regenwater, maar de ongelukkige rijder, die de laatste tijd zoveel pech kent, kan in een nat racepak zijn weg vervolgen.

Dominique Kraan, die de race van gisteren ook al overheerste, blijkt te snel voor Marcel Dekker en pakt de kop. Filip Wojtowicz pakt kortstondig de derde plaats maar wordt door de familie Van Riet terugverwezen naar een vijfde plaats.

Een strijd tussen oom Pim en neef Bob krijgt een vervolg in deze wedstrijd. Aan de kop laat Marcel Dekker het niet zitten en herpakt de koppositie. Het is stuivertje wisselen tussen hem en Dominique die in éen ronde elkaar meerdere keren inhalen op een steeds natter wordende baan. Wojtowicz ondervindt weinig problemen met de wegligging van zijn wagen.

De na de startcrash van de eerste race opgelapte Mazda MX-5 pakt de vierde positie over van Bob van Riet en snelt zich naar de voor hem rijdende Pim van Riet. Berry van Elk, die zijn vader Dick vervangt in de Mazda, rijdt op een fraaie zesde plaats rond.

Met nog 13 minuten te koersen komt de safetycar de baan op gereden, vanwege een pilon midden op de racebaan in de Haarbocht en weggetikte exemplaren in de Ruskenhoek. Met nog acht en een halve minuut op de klok wordt het veld weer losgelaten.

Alles zit weer heel dicht op elkaar, waarbij Bob van Riet zijn wagen bijna kwijt raakte voor de Ramshoek. Vooraan ontstaat er een kopgroep met leider Marcel Dekker, Dominique Kraan en Pim van Riet. Maar in de ultieme slotfase komen alle vijf wagens weer bij elkaar, waarbij Kraan wederom de kop overneemt. Ook Wojtowicz en Bob van Riet mengen zich in de spannende strijd.

Pechvogel Király is inmiddels helemaal teruggevallen naar de achterhoede. Zijn Mazda schiet deze race zes maal in de noodloop en dat betekent dat hij de auto telkens stil moet zetten, de stroom er even af moet halen om daarna de auto weer te starten. Daarmee was het voor hem uiteraard alleen nog mogelijk de race uit te rijden en te zien nog wat punten te scoren.

In de laatste ronde neemt Dekker weer de kop over van Kraan en zij-aan-zij gaan de beide kemphanen op weg naar de finishvlag. Ondanks het afsnijden van de Geert Timmerbocht wint Dekker deze spannende wedstrijd met slechts een voorsprong van 0.036 seconde op Kraan, met vlak daarachter Pim van Riet, die zich nog flink moet verdedigen tegen Wojtowicz, die op zijn beurt Bob van Riet van zich moest afhouden. Een spannende wedstrijd waarbij de nodige track limits door de wedstrijdleiding zijn genoteerd.