Drivers news

Gezelligheid staat voorop bij Wilfred Herder

13:48 16-10-2019

Als ondernemer leidt Wilfred Herder een druk bestaan, waardoor er weinig tijd overblijft voor andere dingen. Om zijn zinnen te kunnen verzetten kwam hij na zeven jaar afwezigheid weer terug bij zijn oude passie, de autosport. Natuurlijk is er de drive om een goede prestatie te leveren achter het stuur van zijn Mazda MX-5, maar de gezelligheid met zijn Team Mazda Kreijne is minstens zo belangrijk.

Eerder geracet
De 55-jarige Wilfred Herder begon op latere leeftijd met karten. Hij reed voornamelijk endurance, wat hij na zijn overstap naar de autosport ook deed in de Seat Ibiza Cup, de VW Golf Cup en de Supercar Challenge. Herder was destijds een bekend gezicht in de Supercar Challenge met zijn Aston Martin M60. Zeven jaar geleden slokte zijn bedrijf echter teveel tijd op en hing hij zijn helm aan de wilgen. “Ik heb een schadebedrijf met een aantal vestigingen in Leusden en in Flevoland, we zijn de laatste jaren best gegroeid”, vertelt Herder. “En daar gaat enorm veel tijd in zitten. Daarnaast heb ik ook nog een gezin met vier kinderen die hun aandacht opeisen.”

Maximaal plezier
Maar de boog kan niet altijd gespannen staan en zo zocht Wilfred Herder, die ook graag mag hardlopen, een vorm van autosport die relatief weinig tijd kost en maximaal plezier oplevert. “Met een Mazda MX-5 heb je relatief weinig onderhoud, dat was met de Aston Martin wel anders. Daar sleutelde ik toen nog wel aan, maar bij de Mazda is dat een stuk minder arbeidsintensief. Bij wijze van spreken na een race de zaken nalopen en olie verversen. Tenzij je schade rijdt natuurlijk.”

Samengewerkt
Herder voelt zich als een vis in het water bij Team Mazda Kreijne. “Toine en ik kennen elkaar al heel erg lang. Hij heeft vroeger zelfs nog bij mij gewerkt en we hebben natuurlijk samen in de Aston Martin gereden. We hebben zeg maar een goede band met elkaar en dat geldt voor ook onze andere teamleden. Een hechte vriendenclub.”

Sprintraces
Door de afwezigheid van enkele jaren, maar ook het andere ritme en de opbouw van endurance races, was het rijden van de MX-5 in sprintwedstrijden best wennen. “Je moet zowel tijdens de kwalificatie als in de race meteen volle bak, echt andere koek. Ik heb geen tijd om extra te trainen en dat zie je dan toch terug. Kwalificeren is hierdoor op dit moment niet mijn sterkste punt, maar dat gaat wel steeds beter en in de race probeer ik in de top tien te rijden. Maar wanneer je zelfs een klein foutje maakt, lig je zomaar achteraan. Het is echt zo competitief.”

Prettige auto
Herder ervaart de Mazda MX-5 als een prettige auto in vele opzichten. “De wagen heeft een fijn rijgedrag en is echt heerlijk om mee te racen. Heel anders dan de Aston Martin, dat wel. Maar niet minder leuk! Misschien zelfs nog wel leuker, zeker ook omdat de wagen heel betrouwbaar is en de kans dat je uitvalt door mechanische problemen heel klein is.” Toch ziet Herder ook mogelijkheden om het veld nog dichter bij elkaar te krijgen. Hij legt uit: “Er zijn een aantal rijders bij die wanneer je ze tegen het zonlicht houdt, je er een röntgenfoto van kan maken. Die zijn in het voordeel met het gewicht. Het mooiste zou zijn wanneer je voor iedereen het gewicht gelijk stelt en er lood bij moet leggen wanneer je onder gewicht bent.” Aan de andere kant realiseert Herder zich ook dat er een verschil is tussen de jonge, minder ervaren rijders en zij die al veel meer meters gemaakt hebben. “Een aantal van die jonge gasten is soms net kamikaze, ze gaan er vol in. Wij ouderen zijn wat rustiger. Oké, soms niet”, besluit hij lachend zijn zin. “Maar in de racerij telt ervaring zeker mee, Door de jaren heen leer je situaties beter inschatten en kun je er beter op anticiperen.”

Zes is genoeg
Plannen om naar een andere klasse over te stappen heeft Wilfred Herder niet. “Ik heb geen ambities om met een dikke auto te gaan rijden. En zes weekenden per jaar is voor mij ook genoeg, ik hoef en wil niet elk weekend in een racewagen stappen. Dus ben ik er volgend jaar weer gewoon bij, want het is te leuk om te stoppen, zeker met dit team. Op de baan zijn we elkaars concurrenten en steken we soms de draak met elkaars prestaties. Maar we zijn vooral vrienden die een weekend lang samen een hobby hebben waar we veel plezier aan beleven en even de zinnen kunnen verzetten. Goed presteren is leuk, maar gezelligheid staat op de eerste plaats.”