Drivers news

John Hoogland: Laatbloeier met ambities

11:06 02-09-2020

Wat brengt iemand er toe om op z’n vijfenvijftigste een racelicentie te gaan halen, een racewagen aan te schaffen en het circuit op te gaan? Verreweg de meesten in deze leeftijdscategorie gaan het juist wat rustiger aan doen, maar John Hoogland vond een nieuwe uitdaging waar hij veel plezier aan beleeft.

Gelijk verkocht
“Ik had tot een paar jaar geleden niet zoveel met autosport. Ik keek op tv naar Formule 1, maar voor de rest interesseerde het me eigenlijk niet,” vertelt de 61-jarige uit Harmelen afkomstige John Hoogland. “Tot ik zo’n jaartje of zes geleden werd uitgenodigd om een keer naast iemand te komen zitten tijdens een circuitdag, waarbij ook de Westfield Cup aanwezig was. Ik was gelijk verkocht!” 

Leercurve
Kort daarna schreef Hoogland zich in voor een licentiecursus en schafte na het behalen hiervan een Westfield aan om deel te nemen aan wedstrijden. “De eerste twee jaar reed ik voornamelijk achteraan, op die leeftijd is je leercurve iets langzamer dan van die jonge gasten. Maar ik wist op te klimmen naar de subtop en kon daar goed meekomen. Ik reed ooit zelfs een race aan kop, tot ik er in de laatste ronde in de Hans Ernstbocht werd afgetikt door een formulewagen, die ook in het Westfield veld meerijden. Ik verloor daardoor de race. Nee, ik heb dus nog nooit een race gewonnen, maar wel op het podium gestaan.”

Weloverwogen switch
Vanwaar de overstap naar de Mazda MX-5 Cup? Hoogland: “Ik heb een mooie tijd gehad, maar op een gegeven moment werd er in mijn ogen teveel gerommeld. Daardoor was ik het een beetje zat en ik ging op zoek naar iets anders en het liefst weer een open auto. Via Dirk Warmerdam kwam ik vorig jaar op Zolder in aanraking met de Mazda MX-5 Cup en werd hier heel enthousiast van. Dit ga ik doen was mijn reactie. Ik heb vorig jaar de laatste twee races mee kunnen rijden en dat beviel meer dan goed. Het zijn heerlijke wagens en daarbuiten is het allemaal zo goed en professioneel geregeld.”

Data-analyse
Ook dit seizoen heeft Hoogland gekozen voor het Tachyon Motorsport team, een groep waar hij zich bij thuis voelt.“De Mazda wordt niet gehuurd, we doen alles zelf aan de auto. Mijn broer Peter sleutelt mee en ik heb een jonge knul van achttien, Daan, die autotechniek in Eindhoven studeert. Hij is erg goed in data-analyse maar heeft ook geleerd om zijn handen vuil te maken. In Dirk Warmerdam heb ik een prima teammaatje. We houden elkaar scherp en wisselen ervaringen uit. Dirk is sneller, maar ik ben wel dichterbij hem gekomen. Daarnaast kunnen we terugvallen op de expertise van de andere teamleden waardoor het plaatje voor ons compleet is. Het hele proces is zo leuk, werken aan de auto en werken aan jezelf.”

Druk baasje
Buiten het racen om is John Hoogland ook een actieve man, die beslist niet denkt aan een volgende carrière achter de geraniums. “Ondanks dat ik mijn bedrijven heb verkocht, zit ik eigenlijk geen moment stil,” vertelt de vader van twee dochters en opa van drie kleinkinderen. “Ik zet me graag in voor goede doelen. Zo vind ik het geweldig om op de jaarlijkse circuitdag van de stichting Against Cancer ernstig zieke kinderen en hun familieleden  mee te nemen over het circuit. Ook zet ik me in voor de Stichting MPN, een patiëntenvereniging voor mensen die te maken hebben met woekering van beenmerg waardoor ze teveel bloedbestanden aanmaken. Maar ik heb wel wat meer tijd gekregen voor mijn familie en natuurlijk het racen. Ik heb het dus eigenlijk nog best druk.”

Gelijkwaardig
John Hoogland is duidelijk enthousiast over de Mazda MX-5 Cup. “Het mooie is dat de wagen, op het onderstel en wat andere kleine dingen na, volledig standaard is. Hij staat op slicks, heeft ABS dus dat was even iets anders dan waar ik eerst mee reed. Flink wennen, maar een enorm fijne auto. De wagens zijn volledig gelijkwaardig en ik heb niet het idee dat er gerommeld wordt. Daarnaast is de sfeer heel gemoedelijk en zie je eigenlijk geen egootjes. Wel fanatiek, maar niet op een vervelende manier.”

Gat gehalveerd
Op de vraag of hij in de top mee zou kunnen komen is Hoogland eerlijk. “Ik verwacht zeker niet dat ik op het podium zal komen. Maar af en toe een top tien klassering moet mogelijk zijn. Ik heb dit eerste weekend behoorlijk wat vorderingen gemaakt. Het gat aan tijd in de kwalificatie is gehalveerd, duidelijk beter dan vorig jaar. In de kwalificatie wilden Dirk en ik er nog wat tijd vanaf knabbelen door elkaar als team een tow te geven, maar dat ging niet helemaal goed. We hadden misschien wat verder vooraan kunnen staan maar ik was dik tevreden met mijn elfde plek op de grid.” 

Niet meer stuk
Toch op jacht naar het podium? “Nee, ik blijf realistisch en mijn doel is om mezelf elke keer te verbeteren. Toen ik net begon in de Cup was het gat met de voorste mannen behoorlijk groot en dat is nu gehalveerd, het gaat duidelijk een stuk beter dan vorig jaar.”
John Hoogland kan terugkijken op een succesvol eerste weekend op Zandvoort.“Ik heb mijn doel voor dit seizoen eigenlijk nu al bereikt,“ zegt hij lachend. “Ik kon best lekker meekomen en had beide races een leuk gevecht. En met de negende en tiende plaats ben ik meer dan dik tevreden. Mijn seizoen kan nu eigenlijk al niet meer stuk.”