Marcel Dekker is van alle markten thuis!
Sinds het debuutjaar van de Mazda MX-5 Cup in 2019 is Marcel Dekker een vaste waarde in de hoogstaande Mazda-merkencup, en het is geen verrassing dat de 35-jarige ervaren Nederlander al vier keer de titel heeft gepakt en nu goed op weg is om een vijfde kroon toe te voegen aan zijn zeer rijke en kleurrijke palmares!
“Uiteraard laat de ervaring in dit soort merkenracerij mij toe het verschil te maken met de tegenstanders, en in elke race wil ik vooraan finishen. Maar wat voor mij nog meer telt, is het plezier dat ik beleef, voor, tijdens en na de races. Het moet leuk en gezellig blijven. En dat is ook de reden dat ik de handen uit de mouwen steek bij het opbouwen en nadien opnieuw inpakken van de gehele inboedel, en ik graag anderen, ook tegenstanders op het circuit, steeds hartelijk verwelkom. Een begroeting kost niks. Zeker als je weet wat het allemaal kost.”
Merkencups, dat is sinds jaren de vaste stek van Dekker. Een keuze die veel te maken heeft met zijn vader Arie en oom Hans.
“Ik was nog geen twee jaar toen ik hen naar de circuits vergezelde, in Oval Racing en daarna de Renault Clio Cup. Zodra ik zelf mocht racen, kon ik altijd rekenen op de hulp en bijstand van mijn vader, en koos ik logischerwijs voor de Suzuki Swift Cup, daarna de VW Endurance Cup, SEAT Ibiza Diesel en uiteindelijk ook de Renault Cup, waarin ik het opnam tegen gevestigde waarden zoals Bleekemolen en Verschuur. Oh ja, in TCR Benelux heb ik eenmalig een zitje van een SEAT gehuurd bij Bas Koeten Racing.”
Het spreekt voor zich dat Dekker enthousiast reageerde op de door Dick van Elk in 2018 gelanceerde Ford Fiesta Sprint Cup.
“Om de één of ander technisch mankement draaide mijn auto niet goed en dat weerhield mij ervan om vooraan een plaats op te eisen, ondanks de hulp van Dick van Elk die mij een van zijn auto’s uitleende. Toen hij daarop bekendmaakte dat V-Max Racing in 2019 een Mazda MX-5 Cup zou organiseren, wist ik wat mij te doen stond.”
Beroepshalve is Marcel actief als Opel-dealer, maar nog nooit zat hij in competitie achter het stuur van een auto voorzien van het iconische Blitz-embleem.
“Omdat er bij Opel op het vlak van competitie niets viel te kiezen. Bovendien heb ik al die tijd de activiteiten in de racerij altijd gescheiden gehouden van de Opel-garage. Het klaarmaken van race-auto’s doe ik nog steeds samen met mijn vader, zeg maar de stille kracht bij Dekker Racing. Het is die voorbereiding waarmee wij het verschil maken: als wij de werkplaats verlaten richting een circuit is het materiaal volledig in orde en hoeven we in de pitbox niet meer te beginnen aan uitlijnen of zo. Ik hoef bij wijze van spreken geen moer meer aan te raken!”
Een aanpak waarvan de andere rijders van Dekker Racing enkel kunnen profiteren. Het is geen toeval dat Leon van Verseveld in de #17 Dekker Racing op Circuit Zandvoort de eer hoog hield en Race 1 achter zijn naam schreef. Tijdens dat weekend wisselde Marcel overigens het zitje van de groene #6 MX-5 met dat van een heuse Porsche 911 GT3 Cup, waarmee hij evenwel alleen proefdraaide tijdens de vrije trainingen.
“Noem het een oude jongensdroom om achter het stuur van een Porsche rondjes te malen op een circuit,” lacht Marcel. “Het is geenszins de bedoeling om hiermee aan de start te verschijnen in de Porsche Cup. Het moet allemaal betaalbaar blijven – een seizoen in die Cup is veel duurder dan wat we rekenen voor de Mazda! – en precies daarom kocht ik voor de test met de 911 gebruikte banden. Ik vond het gewoonweg geweldig en elke ronde was het genieten. Wat dan te doen met die auto? Deelnemen aan de Super Car Challenge, ook al zal ik de auto dan moeten delen met een tweede rijder.”