Marcel Dekker wint, en niét Mees Houben!

16:13 26-10-2025

In Race 2 startte Mees Houben in ‘pole position’ en nam daarop prompt de leiding van de bende, maar het was wachten op de laatste ronde om de rijder van de #28 MV Motorsport helemaal vooraan terug te vinden en als winnaar over de finish te zien gaan, voor vaste waarde Marcel Dekker! Het was precies deze laatste die, na het toekennen van straf voor Houben, de grootste beker in ontvangst mocht nemen…

Vooraan op de natte grid vergezelden Marcel Dekker en Tomas De Backer ‘pole’-man Houben, die na de start plots de #34 Isolcom by Tachyon van Wouter Jansen in de spiegels te zien kreeg, met vlakbij het duo Marcel Dekker-Tomas De Backer. De koersdirectie meldde een incident tussen de #6 Dekker Racing en de leidende #28, maar dat werd even snel gerangschikt als race-feit. Idem voor het manoeuver tussen dezelfde #6 Dekker Racing en de #97 TDB Racing van Tomas De Backer, hetgeen de Belg toeliet op te rukken naar de derde plaats, achter leiders Houben-Jongejan. Zonder Jansen, de winnaar van Race 1, nog in de buurt.

Vooraan bleef het Houben-Jongejan met dan weer Dekker als derde man en Dekker Racing-teammaat Leon van Verseveld die De Backer naar de vijfde rang verwees. Dat klassement bleef ongewijzigd totdat, met nog dertien minuten te gaan, de Safety Car de race neutraliseerde: DDK Motorsports-rijder Ivan Yeremko had DDK-maatje Serhil Volobulev van de baan geduwd en onder SC kon men veilig puin ruimen. Op dat ogenblik had Jongejan in de #65 MV Motorsport het commando overgenomen van Houben, met verder mooi achter elkaar Dekker, Van Verseveld, De Backer, Heere, Glaesener, de Veij, Vuik Junior en Mazda-debutant Van Wijnen.

Met nog zes ronden te gaan verdween de SC in de pitlane en na de herstart rukte Van Verseveld in de #17 Dekker Racing op naar plek 2, met vooraan nog steeds Jongejan, voor ‘baas’ Dekker, dan pas Houben, De Backer, Heere en Glaesener. Hoewel Houben één ronde eerder nog Jongejan-Dekker voor zich moest dulden, slaagde de rijder van de #28 MV Motorsport er één ronde later in om opnieuw aan de leiding te verschijnen en alzo als winnaar over de finish te gaan, voor Dekker, Van Verseveld, Jongejan, Glaesener en Heere. De Backer, totdan sterk voor een Top 5, ontbrak in die kopgroep: na een fout bij het schakelen verloor hij kostbare tijd én terrein ofte uiteindelijk pas 11de, twee plaatsen achter TDB-maatje Thibauld Geladé. Hij was niet de enige die in de finale tabellen op een mindere gunstige rang eindigde, zij het dan om geheel andere redenen: vierde op de eindmeet kreeg Sam Jongejan drie strafseconden aangerekend voor ‘track limits’ en verhuisde aldus naar plaats acht. Erger was de uitkomst voor winnaar Mees Houben: ‘driving conduct’ klonk het oordeel over het verlies van één plek, ofte tweede, achter, jawel, Marcel Dekker.

In de finale uitslag eindigde Thierry Glaesener mooi vierde en redde de eer van DDK Motorsports, waar Delano De Ketele niét aan de start verscheen, om zich beter te kunnen concentreren op zijn taak als coach. Met succes voor Luxemburger Glaesener.