Robert Jan van Wijnen: “Dit smaakt naar meer!”

00:00 04-11-2025

Zoals bekend kreeg de kampioen van de Ford Fiesta Sprint Cup voor de Finale Races op het TT Circuit Assen een rit aangeboden in de Mazda MX-5 Cup. Omdat kampioen Maxime Alsteens zich niet voldoende kon vrijmaken, besloot hij zijn plek over te dragen aan Robert-Jan van Wijnen, de vicekampioen. Zo kon de 21-jarige juniorkampioen deelnemen aan het sterke deelnemersveld van de Mazda MX-5 Cup.

Robert-Jan, ter voorbereiding op de officiële trainingen op zaterdag kreeg jij op vrijdag extra rijtijd om de MX-5 beter te leren kennen. Hoe verliep die kennismaking?

“Uiteraard had ik ten opzichte van de andere rijders het nadeel dat ik de MX-5 nog niet kende. Maar omdat niemand dit jaar op een natte baan had gereden, begonnen we in de regen eigenlijk allemaal op hetzelfde niveau. Dat vond ik een voordeel, want in die vrije sessies ging niemand meteen voluit en kreeg ik de tijd om alles rustig te ontdekken. Ik moet zeggen dat Sam Jongejan me enorm goed heeft geholpen en me voor en na elke sessie met raad en daad bijstond. MV Motorsport had drie auto’s te runnen – met Jongejan, Mees Houben en mijzelf – maar op geen enkel moment voelde ik me als nieuwkomer niet op mijn gemak. Na de eerste rondjes en het parkeren van de auto in de pitbox verscheen er een brede glimlach op mijn gezicht: ik was meteen verliefd op die MX-5! Het is echt een veel betere – en snellere – Cup-auto dan de Fiesta!”

In de kwalificatie zette je de elfde tijd neer, vrijwel gelijk met Leon van Verseveld en Thierry Glaesener, die al langer actief zijn in de MX-5 Cup.

“Ik heb me tijdens de kwalificatie bewust niet beziggehouden met rondetijden. Ik wilde me in de regen volledig concentreren op mijn taak. Na een paar ronden zat ik vlak achter Thibauld Geladé, en ondanks zijn ervaring in de MX-5 had ik het gevoel dat ik mogelijk sneller kon. En dat nog wel in de regen! Na afloop, toen ik de rondetijden zag en mijn startpositie kende, was ik meer dan tevreden. In Race 1 had ik een stevige aanvaring met Jan-Paul van Dongen, maar ik kon de race toch als vijftiende finishen.”

In Race 2 kreeg je drie strafseconden voor het overschrijden van track limits, en plots stond je in de pitstraat.

“Ik maakte een schuiver, en omdat ik dacht dat ik iets had geraakt, ben ik uit voorzorg binnengereden. Achteraf bleek dat onnodig – ik had niet hoeven stoppen.”

In Race 3 lag je na de start op de achtste plaats, net achter Leon van Verseveld, tot het misging in Ramshoek.

“Ik voelde dat ik goed kon meekomen, maar wilde niet overmoedig worden en besloot niets te forceren. Thierry Glaesener zat vlak achter me; er was ruimte, dus ik gaf hem die ook. Hij was me net voorbij toen hij zelf een fout maakte. Om hem te ontwijken reageerde ik instinctief, maar de auto brak uit en toen ging het mis: op slicks op nat gras ben je kansloos. Met de achterkant vloog ik in de vangrail – de klap was hevig…”

Je hield er een pijnlijke rug aan over en de MX-5 liep flinke schade op.

“Iedereen was opgelucht dat ik er verder niets aan heb overgehouden. Ja, na een nacht goed slapen voel ik me nog wat stijf, maar het valt mee. We gaan nu wel even de balans opmaken, want op Circuit Zolder had ik al te maken met een Fiesta die total loss was, en nu komt daar het herstel van de MX-5 bij. Ondanks het vroegtijdige einde van mijn debuut ben ik enorm tevreden over mijn eerste weekend in de Mazda MX-5 Cup. Zonder twijfel heb ik nu al zin om opnieuw te racen in die klasse. Dit smaakt absoluut naar meer!”

Kalender Mazda MX-5 Cup Benelux 2026

  • 17-18-19 april: Supercar Madness Voorjaarsraces – Circuit Zandvoort
  • 3-4-5 juli: Zolder Supercar Madness – Circuit Zolder
  • 31 juli/1-2 augustus: Jack’s Casino Racing Day – TT Circuit Assen
  • 28-29-30 augustus: GT World Challenge – Nürburgring
  • 2-3-4 oktober: Trophy of The Dunes – Circuit Zandvoort
  • 23-24-25 oktober: VRM Finale Races – TT Circuit Assen