Drivers news

Max de Bruijn gaat voor het algemene podium in de Mazda MX-5 Cup

11:16 31-07-2019

Het begon ooit met een kleurplaat die hij als achtjarige van zijn moeder kreeg en waarmee je mooie prijzen kon winnen zoals een dagje karten op de indoorbaan in Zoetermeer. De jonge Max de Bruijn, die al sinds klein jochie gek is op alles wat met auto’s en autoracen te maken heeft, zou je niet blijer kunnen maken dan met zo'n prijs. Samen met nog een aantal andere kinderen won hij  en ze kregen die dag een soort clinic waarmee voor Max het zaadje geplant was. 

“Ze hadden die dag zo leuk in elkaar gezet, dat ik mijn ouders zover kreeg dat ik les mocht nemen. Niet veel later ging ik deelnemen aan wedstrijden met huurkarts op de baan in Zoetermeer”, zegt Max de Bruijn over zijn eerste meters. In 2011 werd een 4-takt kart gekocht. Daarmee reed De Bruijn onder de vlag van TKS Kartracing en won gelijk in zijn debuutjaar het Chrono Karting junior kampioenschap, waar niet de minste rijders aan de start kwamen. Maar de succesreeks kwam een jaar later abrupt tot stilstand toen een onwillige motor bijna het hele jaar voor problemen zorgde.

Op zijn zestiende klom hij voor het eerst in een auto om bij Dillon Koster zijn racelicentie te halen. Maar Max bleef de karts nog even trouw tot hij een tweetal jaren later ging deelnemen aan de City Bug Cup van Johan Kraan. “Het was mijn eerste kennismaking met het echte racen. Sommigen zeggen dat het niet snel gaat, maar die dingen gaan mega hard door de bocht en je leert echt gas geven, remmen en sturen. Bij Johan Kaan rijden was een erg goede leerschool. Er zit daar bakken met ervaring, zowel bij Johan zelf als zijn monteurs. Om het racen goed te leren heb ik nog een tweede jaar in de City Bugs gereden. Beide jaren was ik derde in het kampioenschap.”

Maar zoals elke coureur met ambitie wilde ook Max de Bruijn hogerop. “Het liefst wilde ik naar de GT4, maar ik besef nu dat dit toen echt te hoog gegrepen was en ik had er eigenlijk ook helemaal het budget niet voor. Dus heb ik gekozen voor iets heel anders, de Squadra Italia. Daar won ik bijna alles maar werd vijfde omdat ik twee weekenden moest missen.”

En toen kwam afgelopen najaar het telefoontje van Fontys Hogeschool met de vraag of hij coureur van hun studententeam wilde worden. “Ik kende de oude MX-5 en had gehoord van de nieuwe cup en dat was eigenlijk wat ik zocht. Fontys is een klein studententeam dat alles zelf doet. Natuurlijk moest ik budget hebben en gelukkig heb ik een aantal trouwe sponsors, want zelf kan ik het echt niet in mijn eentje bekostigen”, aldus een enthousiaste Max de Bruijn. 

Zelf draagt Max ook zijn steentje bij, net als zijn ouders. “Ik heb vroeger, toen ik nog thuis in Voorhout woonde, in mijn vrije tijd geld verdiend met baantjes op het strand naast mijn studie. En tegenwoordig ben ik race-instructeur en ook daarvan kan ik bijdragen om het financieel rond te krijgen. Mijn ouders helpen waar nodig en zijn er elk weekend bij. Zij zijn mijn grootste fans.”

Het rijden met de nieuwe Mazda MX-5 is voor De Bruijn echt genieten. “Je kunt ‘m een beetje vergelijken met een kart. Je kunt er een beetje mee smijten en overstuur is vrij makkelijk op te vangen en te controleren.” En dat het rijden met de MX-5 hem goed afgaat bleek wel tijdens het debuut van de Mazda MX-5 Cup bij de Jumbo Racedagen op Zandvoort, waar hij in de eerste race na een foutje helemaal van achteraan moest beginnen aan een inhaalrace. “Vier ronden voor het einde lag ik derde, maar verloor die plek weer door een klein foutje dat in deze klasse direct afgestraft wordt. Ik werd vijfde, maar had dus derde kunnen worden”, zegt Max hierover. “Op Zolder had ik aansluiting met de top vijf dus ik weet dat het er in zit. Ik heb dit jaar voor mezelf als doel gesteld dat ik eerste wil worden bij de junioren, bij de top vijf algemeen wil eindigen en minimaal een keer op het algemene podium wil staan.”

Echte concrete plannen voor de toekomst zijn er nog niet. Max de Bruijn: “Ik heb er veel over nagedacht en stel elk jaar mijn doelen bij. Als je begint wil je natuurlijk naar de Formule 1, maar dat is, als je realistisch bent, onbereikbaar. Daarnaast ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn hart bij toerwagens ligt. Ik vind het deur aan deur rijden leuk en dat daar soms een beetje duw- en trekwerk bij zit maakt het spannend. Ik hoop binnen een paar jaar iets als Blancpain GT of VLN op de Nordschleife te gaan doen.” Om dit te bereiken vertelt Max dat het vooral je best doen  en honderd procent inzet vergt. “Racen is niet alleen hard kunnen rijden, maar daarbuiten moet je veel netwerken, sponsoren werven en die tevreden houden.” De Mazda MX-5 Cup is ruim vertegenwoordigd op tv en de uitzendingen worden goed bekeken. “Dat maakt werven van sponsoren en deze vasthouden wat makkelijker. Je wordt hierdoor vaker herkend, niet op straat natuurlijk, maar in het wereldje zeg maar. En als je dan strijdt om het kampioenschap rij je jezelf letterlijk in de picture en dat werkt mee aan de toekomst.” 

Voor nu is de Eindhovense student duidelijk: “Ik heb het enorm naar m’n zin met mijn team in de Mazda MX-5 Cup. En het is best lastig om in de buurt van ervaren jongens als András Király, Dominique Kraan of Marcel Dekker te blijven, maar daar zit ook de uitdaging. Want ik wil dit jaar op het algemene podium staan, het liefst op de hoogste trede.”