Special

Wilfred Harmsen is de ‘Track Limits fluisteraar’

11:41 13-06-2023

Zijn passie voor autosport bracht Wilfred Harmsen van marshal op een baanpost op TT Circuit Assen inmiddels tot een belangrijke kracht op Race Control. Daar is hij nu degene waar de wedstrijdleiders op vertrouwen als het gaat om het registreren van Track Limits. “Ik heb zelf een programma ontwikkeld waarmee ik alles eenvoudig kan loggen. Heel bijzonder dat alle wedstrijdleiders hier blij mee zijn en het graag willen gebruiken.”

In het dagelijks leven is de 40-jarige Wilfred Harmsen projectvoorbereider in de installatietechniek. Maar in het weekend gaat zijn hart open, want zo’n 60 dagen per jaar is hij te vinden op Race Control.

Baanofficial
Een jaar of 25 geleden begon de inwoner van Hengelo (GLD) als baanofficial bij de motorsport op een stratencircuit in Hengelo (GLD) bij de HAMOVE. Daar voelde hij zich als een vis in het water en hij werd niet alleen ingezet bij motorsport, ook in de autosport deed hij veel ervaring op.

Kennisquiz
Na tien jaar werd Wilfred baanofficial op TT Circuit Assen en dat beviel hem erg goed. Ook de leiding zag dat en na vijf jaar werd hij postleider. Een nieuwe doorbraak kwam toen hij op een trainingsdag voor marshals meedeed aan een kennisquiz. De officials kregen talrijke scenario’s te beoordelen en Wilfred had ze allemaal goed. De dag werd begeleid door onder andere allround wedstrijdleider Bobbe Veldkamp en de prijs was mee te mogen kijken op Race Control.

Eigen taak
Die uitgesproken kans liet Wilfred niet ongebruikt, al snel maakte hij zich nuttig en kreeg hij dankzij de bemiddeling van Veldkamp en de medewerkers van Race Controle van TT circuit Assen een eigen taak met het bedienen van de camera’s op TT Circuit Assen.

Hot item
Wilfred kreeg al snel interesse in Track Limits, op Assen altijd een hot item. “Het was een heel gedoe om de melding goed geregistreerd te krijgen. Dat ging eerst gewoon op papier, waar geturfd werd welk startnummer een overschrijding deed. Met van elke overtreding ook een papieren uitdraai, wat na de race vaak een tafel vol was. Ik bedacht dat dat eenvoudiger moest kunnen en ging aan de slag.”

Judge of Fact
Omdat Wilfred erg handig is met Excel ontwikkelde hij in 2021 een schema waarin hij een training, kwalificatie of race eenvoudig kan invoeren. Zodra een marshal een melding doet kan Wilfred daarmee met een paar korte handelingen het startnummer van de overtreder en de locatie van de overtreding invoeren. “De ‘Judge of fact’ die een melding doet moet 100% zeker zijn van zijn zaak, anders wordt het niet gelogd. Op Assen zijn er acht posities waar op Track Limits gecontroleerd wordt.”

181 overtredingen in 1 race
“Een marshal kijkt vanaf zijn post naar de bocht voor hem. Ziet hij met zekerheid een overtreding dan controleert hij het startnummer van de overtreder wanneer die zijn post passeert en geeft aan mij door. Hoeveel registraties er zijn per race verschilt heel erg. Soms zijn het er een paar, maar bij de DTM op Assen heb ik 181 meldingen verwerkt. Gelukkig is dat met mijn systeem goed te doen.”

Excel formules
Het systeem van Wilfred blijkt in de praktijk goed te werken, maar werd toch telkens iets door hem verbeterd. Inmiddels is er een geheel nieuwe versie waarin alle ervaringen zijn verwerkt en die volledig werkt met Excel formules. “Zoals het programma nu werkt is voor zowel mij als de wedstrijdleiding ideaal. Ik kan in tien minuten tijd een nieuw circuit met alle bochten waar gecontroleerd moet worden invoeren. Dat was dit weekend ook aan de orde, want ik was nog nooit op Spa-Francorchamps geweest.”

Open kaart
Over hoe zijn programma werkt doet Wilfred niet geheimzinnig. “Als ik op een nieuw circuit kom is mijn eerste vraag welke bochten beoordeeld moeten worden. Daarnaast is het tijdschema belangrijk, want dat koppel ik aan het programma. De functies zijn per sessie ook anders.”

Drie of vijf seconden
“In de kwalificatie is een overschrijding direct een straf, want die rondetijd wordt de coureur afgenomen,” legt Wilfred uit. “In de race is het weer iets anders, driemaal een Track Limit is een waarschuwingsvlag. De vierde krijgt een rijder cadeau, maar de vijfde betekent drie of vijf seconden tijdstraf. Drie seconden in een sprintrace en vijf in een langere race. Vervolgens hebben de even overtredingen geen consequentie, maar de oneven betekenen drie of vijf seconden extra tijdstraf.”

Wanneer Wilfred begint kan hij links in de gele kolom het #nr invoeren van degene die de overtreding heeft gemaakt. Rechts ernaast geeft hij aan in welke bocht de overtreding is begaan. Het programma vult verder zelf alles in en totaliseert ook. Zo wordt vanzelf zichtbaar als een rijder 3x een Track Limit heeft in het groene gedeelte rechts (warning flag) en krijgt de wedstrijdleider door dat deze coureur een waarschuwingsvlag moet krijgen. Bij 5x krijgt hij straf. Je ziet daar ook dat de rijder op de vijfde regel 5 seconden straf heeft gekregen vanwege 5x track limits. Ook het openen en sluiten van de pitwindow geeft Wilfred in het schema aan.

Bekijk schema

Alle straffen registreren
Op Race Control heeft Wilfred dus direct contact met de Judge of Fact die een Track Limit meldt. Hij voert het startnummer en bochtnummer in het schema in. Tijdens een kwalificatie ook welke ronde wordt afgenomen. Het programma registreert vervolgens of het een eerste, tweede of zelfs meerdere overtreding is en welke straf er eventueel volgt. Dat geldt niet alleen voor Track Limits, ook andere straffen zoals drive through kan in het systeem worden bijgehouden. De straf verschijnt in rood als hij gegeven wordt en wordt groen als de straf is uitgevoerd.

Live meekijken
Het programma is voor de wedstrijdleiding al een enorme hulp gebleken, want zij kunnen het systeem live meekijken tijdens de sessies. Zo heeft een wedstrijdleider altijd overzicht, zelfs tijdens de races. Het is dan ook niet gek dat het steeds breder wordt ingezet. “Ik heb Wilfred uitgenodigd om mee te gaan naar Spa-Francorchamps, want hij zet zich altijd enorm voor ons in en verdient het om dit ook op andere circuits te kunnen inzetten,” vertelt Bobbe Veldkamp. “En inderdaad hebben wij er opnieuw veel profijt van gehad!”