Mazda MX-5

Spanning gegarandeerd bij beslissende races op TT Circuit Assen

13:00 26-10-2021

De spanning loopt op voor de beslissende races in Assen. Na weer een prachtig seizoen, met veel slipstream gevechten en wisseling van posities, gaan de twee races op TT Circuit Assen bepalen wie zich kampioen van 2021 mag noemen. Wie wordt de opvolger van Milan Teekens? We weten het zondagmiddag.

Met nog maximaal 43 punten te behalen voor de beslissende Supercar Madness Finaleraces op TT Circuit Assen zijn er nog vier kanshebbers voor de titel over gebleven.

Marcel Dekker heeft na vijf raceweekeinden de beste papieren met 155 punten, maar hij voelt de hete adem in zijn nek van zijn achtervolgers Dominique Kraan en András Király, die beiden op 10 punten achterstand nog alle kans hebben voor het kampioenschap.

Ook Filip Wojtowicz op de vierde plaats, 35 punten achter Dekker, maakt nog een theoretische kans. Maar dan moet het wel heel erg raar gaan lopen tijdens de twee races op Assen. Het blijft echter autosport en dan weet je het maar nooit.

Vanaf het DTM weekend op Assen is de ervaren Niels Langeveld een vaste deelnemer van de Mazda MX-5 Cup. “Ik werd op het laatste moment gevraagd door Han Kolenaar van Mazda Kolenaar die een wagen had staan. Ik had hem les gegeven tijdens Trackdays op Zandvoort en hij dacht gelijk aan mij. De wagen wordt gerund door de mannen van Tachyon Motorsport van Maarten Buitenhuis.”

“Ik vind het zo’n leuke klasse, het is echt een uithangbord voor de autosport. Omdat in deze klasse erg close wordt gereden, moet je constant vooruit denken en nadenken over de verschillende situaties. Een ideale leerschool voor jong talent. Deze klasse heeft alles om de beginselen van de autosport te leren kennen.”

“De Mazda is een gemakkelijke auto, ligt lekker strak op de weg. Maar om de laatste seconde te verbeteren en zo aan te kunnen sluiten bij de kopgroep komt er wel wat meer bij kijken. Op de limiet wordt de auto heel bewegelijk en je krijgt te maken met onderstuur en overstuur. Daarom liggen de rondentijden ook zo dicht bij elkaar. Slipstreamen is ook zo belangrijk, je bent constant bezig om je goed te manoeuvreren. Je kan zo maar voorbij gereden worden door vier of vijf wagens.

Dat komt ook doordat de auto’s open zijn en daardoor minder aerodynamisch zijn dan dichte auto’s. Al heb je een achterstand van twee seconden, dan nog voel je de zuigende werking van je voorganger en kun je weer aanklampen. Dat maakt het zo moeilijk om weg te komen uit een groep.”

Op vrijdag 29 oktober begint de eerste vrije training van 30 minuten rond 5 uur in de middag. Een dag later moeten de Mazda’s rond 10:00 uur als eerste aan de bak voor hun tweede vrije training. De 20 minuten durende kwalificatie volgt om 13:50 uur. De eerste race van de Mazda MX-5 Cup gaat van start om 16:55 uur voor een race van 30 minuten. Op zondag rijden de Mazda’s hun tweede wedstrijd die om 13:10 uur begint.