Mazda MX-5

De gedreven sponsor van Sam Jongejan aan het woord

11:23 16-09-2022

“Ik had nooit gedacht dat Sam op dit moment al zo goed zou zijn. Dit is pas zijn eerste volledige seizoen in de Mazda MX-5 Cup en om na een matige kwalificatie toch nog tweede te worden, grenst bijna aan het onmogelijke”.

Aan het woord is Rob Boegem, eigenaar van Socia Socialize ICT, adviseur bij het leveren van hard- en software, ICT-diensten en detachering van ICT-medewerkers. Socia ondersteunt vanaf begin dit seizoen de pas 17-jarige Sam Jongejan uit Zoetermeer, die na een opvallend maar kortstondig debuut vorig jaar in Francorchamps - snelste in vrije training, maar uitgeschakeld door een koprol – dit seizoen wordt ondersteund door het bedrijf van Boegem. Wij spreken de enthousiaste ondernemer in de hospitality ruimte van Socia/RR Motorsport met zicht op de spectaculaire Ramshoek op TT Circuit Assen.

“Ik ben in 2003 gestart met mijn bedrijf dat zich kenmerkt door gedrevenheid, dynamiek, ambitie en samenwerking. Eigenlijk zijn we een uit de hand gelopen vriendengroep, die elkaar naast het werk ook opzoekt. Onze ambitie is om ICT persoonlijk te maken, omdat we geloven dat in menselijke betrokkenheid het echte onderscheid zit. Dus geen ‘The computer says no’, maar ‘Wat kunnen we voor jou betekenen?’ Dit is wat sociaal, persoonlijk en betrokken zijn volgens ons inhoudt en die lijn heb ik doorgetrokken naar de racerij.

Mijn liefde voor de gemotoriseerde sport is vier jaar geleden gestart. Ik ben gek van motoren en besloot zelf te gaan racen. Niet op een hoog niveau hoor, maar gewoon amateurwedstrijden of trackdays. Twee jaar geleden ben ik na een flinke ‘highsider’ gecrasht op Assen en vanaf dat moment dacht ik, laat anderen met meer talent dit maar doen. Ik kwam in contact met RR Motorsport en nu sponsor ik het team en de vier rijders. Wij komen uit in de IDM, een Duitse Cup met Superbikes en Supersport motoren en we rijden met succes door geheel Europa. Mijn drijfveer is dat elk middelgroot of groot bedrijf uit sociaal oogpunt wat moet doen voor de sport in het algemeen. Traditioneel wordt er dan gekozen voor voetbal of tennis, maar wij wilden gewoon wat anders.

Hier op Assen hebben wij met RR Socia Racing tweehonderd gasten uitgenodigd, die dicht op de baan met een hapje en drankje kunnen genieten van de sport. Dit is voor ons de ideale mix tussen motor- en autosport. Dit is de plek waar we moeten uitpakken. Wij voeren een actieve marketing op Instagram en LinkedIn. Dat is onze manier van topsport beleven en dat verwachten we ook van onze rijders. Zij moeten een voorbeeld zijn voor onze gasten en mogen best wel een beetje bedeesd zijn, wij houden niet van arrogante blaaskaken, waar alles door pappie wordt betaald. Wij geloven in hun groei naar de top met de juiste drijfveer en mentaliteit.

Het contact met Sam is ontstaan door zijn vader Richard die een bekende van mij is. Hij vertelde enthousiast over de raceactiviteiten van zijn zoon. Veel verhalen over hoe het vorig jaar allemaal ging en dat ze graag een volledig seizoen wilden gaan racen, maar daar toch wel wat hulp voor nodig hadden. Wij besloten Sam te gaan ondersteunen en na alle verhalen bleek Sam toch stiekem wel heel goed te zijn. De Mazda MX-5 is een fraaie auto en de races zijn prachtig om te zien. Deze klasse geeft een mooie aansluiting met het motorteam. Zoals ik al eerder zei is Sam al verder dan wat wij van hem verwacht hadden, maar hij is er nog niet. Na dit eerste jaar willen wij er nog een jaar aan vastknopen, hij is nog zo jong. Wat daarna gaat gebeuren zien we wel. Ik heb ik daar wel al ideeën over, maar dat laat ik nu nog even in het midden.”