Race 2

Laatste ronde brengt de overwinning opnieuw bij Marcel Dekker

18:04 07-08-2022

Als er iets is waar je op kunt rekenen, dan is het wel dat de race van de Casio Edifice Mazda MX-5 Cup spektakel oplevert. Tot op de finish is niet te voorspellen wie de race gaat winnen. Ook deze tweede race tijdens Jack’s Racing Day werd deze stelling waarheid, want waar Niels Langeveld de beste papieren leek te hebben was het net voor de Geert Timmerbocht toch Marcel Dekker die de koppositie overnamen en de wedstrijd won. Langeveld werd tweede en Dominique Kraan derde.

In de eerste race reden de Mazda MX-5 rijders hun spannendste wedstrijd van het seizoen. De positiewisselingen waren niet bij te houden en naast de rijders zelf genoot ook het publiek met volle teugen. De startvolgorde is deze race de juiste afspiegeling van de gereden tijden in de kwalificatie. Niels Langeveld start vanaf de poleposition met de opvallend goed sturende Jordy van der Eijk naast hem. Op de tweede rij gaan Dominique Kraan en Marcel Dekker de tweede race aanvangen. Gisteren sneed Sam Jongejan als een warm mes door de boter. Gestart vanaf een twaalfde startpositie reed de tiener uit Zoetermeer naar de tweede plaats achter Dekker, na een sensationele eindfase die zoals vaker beslist werd in de laatste ronde en in de laatste bocht. Aangemoedigd om al dit spektakel nog mee te maken zijn de  meeste toeschouwers blijven zitten. Zijn we opnieuw getuige van een thriller op het Assense wegdek?

Niels Langeveld heeft een wereldstart en pakt gelijk een aantal wagenlengtes. Jordy van der Eijk volgt, maar krijgt gelijk een aandringende Marcel Dekker achter zich. Ook Pim van Riet kent een prima start en pakt de vierde plaats voor Bas Schouten en Dominique Kraan, die een paar plaatsen heeft moeten inleveren. 

Toine Kreijne vergaloppeert zich in de Stekkenwal en komt vast te zitten in de grindbak. De wagen moet uit de grindbak gesleept worden, maar voor dat zover is raken Lisette Grinwis en John Hoogland elkaar waarbij Hoogland de bandenstapels raakt. Grinwis kan wel verder, maar moet de pits bezoeken. De safetycar wordt ingezet, maar omdat het even gaat duren om de baan vrij te maken besluit de wedstrijdleiding de race te stoppen via een code rood. De race begint weer helemaal opnieuw maar nu met een tijdsduur van 22 minuten. Iedereen start weer op zijn oorspronkelijke plaats. Kreijne kan als hij uit het grind is bevrijd zelf doorrijden. Grinwis en Kreijne mogen weer starten op hun oorspronkelijke posities.

De auto van Kreijne moet wel op de grid onderzocht worden door de Technische Commissie of deze in orde is en gelukkig is dat zo. De bandenstapels waar Hoogland ingevlogen is moet gerepareerd worden.

Na een nieuwe opwarmronde gaat het veld weer richting de Haarbocht. Niels Langeveld heeft nu geen geweldige start en Jordy van der Eijk wel. Aan de muurkant van het rechte stuk met net genoeg ruimte passeert Van der Eijk de verblufte Langeveld, die echter in de volgende bochtencombinatie  van Ossebroeken en Strubben sluw weer de koppositie terugpakt. Marcel Dekker heeft zich in een afwachtende houding gemanoeuvreerd en slaat zijn slag bij het uitremmen van de eerste Haarbocht. Hij pakt de kop voor Langeveld en Van der Eijk, met daarachter een terug knokkende Dominique Kraan die echter weer een positie verliest aan Bas Schouten. Driedik racen de Mazda’s achterin door Mandeveen en Duikersloot waarbij iedereen elkaar heel houdt. Sacha Norden rijdt een beetje te scherp rond en krijgt een door een ander geraakte pylon tussen de voorwielen.

Een fraaie kopgroep van zes Mazda’s zorgt voor het nodige spektakel. Dekker laat zich op het gras drukken en verliest gelijk een flink aantal plaatsen naar de vierde stek. Langeveld heeft weer de leiding voor een oprukkende Bas Schouten en Jordy van der Eijk. De strijdende groep maakt er weer een fraaie strijd van, waar af en toe verf wordt uitgewisseld en plaatwerk wordt beroerd.

Marcel Dekker en Filip Wojtowicz raken elkaar bij het aan remmen van de Haarbocht en staan onder toezicht bij de wedstrijdleiding. Kortstondig pakt Bas Schouten de leiding maar de groep zit zo dicht bij elkaar, dat elke actie weer de volgorde verandert. Langeveld neemt weer de kop voor Van der Eijk en Kraan. Bas Schouten is teruggezakt naar de vierde positie met Dekker zelfs een plek daarachter, gevolgd door Wojtowicz. Met wat afstand daarachter strijden Pim van Riet, Tim Martens, Sam Jongejan en Toine Kreijne.

Op kop heeft Niels Langeveld iets afstand genomen, daarachter gaat het mis in de Ramshoek als Schouten en Van der Eijk er samen af gaan. Beide rijders raken niets en kunnen verder, maar komen allebei de pits in om op te geven. Niels Langeveld rijdt nog steeds op kop voor Dominique Kraan en Marcel Dekker. Filip Wojtowicz rijdt daar achter en meldt zich bij het drietal. Pim van Riet op de vijfde positie krijgt gezelschap van een opdringende Sam Jongejan die vanaf de twaalfde plaats al veel plekken heeft goedgemaakt.

Marcel Dekker verdringt Dominique Kraan van de tweede plaats en is op weg naar Niels Langeveld en we zijn nog niet eens in de laatste ronde en laatste bocht beland. De laatste ronde loopt. De spanning is weer te snijden. Vier Mazda’s gaan uitmaken wie het beste uit de Geert Timmerbocht gaat komen. Zowel Pim van Riet als Laszlo van Houwelingen schieten de grindbak in. Van Riet geheel zelfstandig in de Stekkenwal terwijl Van Houwelingen de muur raakt aan de tribunekant van de Ramshoek. 

Zij aan zij racen Langeveld en Dekker richting Ramshoek en het is toch weer Dekker die daar de leiding neemt voor een fanatieke Langeveld. Die probeert alles om Dekker uit te remmen voor de Geert Timmerbocht, maar uiteindelijk moet hij het onderspit delven. “Hoe krijgt hij dat nu weer voor elkaar, dat heb ik hem goed geleerd,” schreeuwt vader Arie Dekker achterin het mediacentrum. Dominique Kraan pakt de laatste podiumplaats voor Wojtowicz en Jongejan. Na zijn uitstap in het eerste bedrijf, toch een fraaie zesde plaats voor Toine Kreijne, die Lars van ’t Veer, Tim Martens, Simon Sikhart en Sacha Norden achter zich laat.