Special

Laura van den Hengel wil altijd maximaal presteren

11:47 16-11-2022

In de kartingwereld is Laura van den Hengel geen onbekende naam. De snelle dame uit Terschuur heeft daar haar sporen verdiend en laten zien dat ze er haar mannetje staat. Tijdens de Supercar Madness Finaleraces op TT Circuit Assen maakte ze voor het eerst kennis met de autosport, waar ze debuteerde in de Mazda MX-5 Cup.

Ze is een laatbloeier, zo vertelt de 31-jarige Laura van den Hengel over haar eerste stappen in de wereld van de snelheid op vier wielen. “Toen ik wilde gaan karten heb ik altijd alles zelf gedaan om te kunnen rijden en zelf m’n budget bij elkaar verdiend. Tot ik een paar jaar geleden iemand ontmoette die me wilde helpen om hogerop te komen. Toen kwam ook de stijgende lijn en heb ik goede resultaten behaald met een schakelkart, zowel nationaal als internationaal.”

Onverwacht en onvoorbereid eerste raceweekend
Ze omschrijft haar leventje in de karts als het mooiste wat er is. Waarom dan toch de overstap naar de autosport? “Ik kwam in contact met wat mensen die in India een klasse voor vrouwen willen gaan opzetten en dat vind ik een mooie uitdaging. Maar ik heb geen internationale racelicentie en race-ervaring. Vandaar mijn onverwachte deelname aan de Mazda MX-5 Cup wedstrijd.”

En dat het snel en bijna onverwacht kwam blijkt wel aan de uitrusting die ze snel bij elkaar heeft weten te verzamelen. “Ik heb van Emely de Heus haar W-Series overall geleend en van iemand anders een helm. Want het enige dat ik bezit is kartkleding en die is niet geschikt voor autosport.”

Lastig om de limiet op te zoeken
Alle begin is moeilijk en dat ondervond ook Laura van den Hengel toen ze haar eerste rondjes op het Assense asfalt draaide. “Er was elke ronde wel een verbetering, maar ik had gehoopt toch sneller te leren om de auto aan te voelen,” zo beschrijft ze haar eerste ervaring met de Mazda MX-5. “In een kart voel je de limiet, dat is voor mij een soort tweede huis. Maar met de Mazda vond ik het vinden van de limiet toch een stuk lastiger.”

Is ze niet te streng voor zichzelf? “Ik heb mezelf nauwelijks voor kunnen bereiden. Vooraf geen training kunnen doen met een coach naast je die zegt wat je moet doen. Elke ronde was een leermoment in het maximale. En dat is waar ik altijd naar streef, het maximale ergens uit halen. Ik begrijp wel dat ik hiermee een achterstand heb op de rest, maar ik ben beslist niet tevreden. Dat moet in de toekomst beter kunnen.”

Ambities genoeg
Doelt ze daarmee op een definitieve overstap naar de autosport? “Ja, dat is wel de bedoeling. Of India doorgaat is beslist niet zeker dus kijk ik ook naar wat binnen mijn budget past. Het liefst zou ik toewerken naar de Formule W,” zo blikt ze in de toekomst waarop ze met realisme zegt. “Dat is eigenlijk niet haalbaar, zo duur, dus ga ik de komende tijd eens kijken wat wel mogelijk is. Wat me mooi zou lijken is om in bijvoorbeeld de pro-am klasse GT4 te gaan rijden. En dan met een team dat geheel uit vrouwen bestaat.”

Maar zou het ook zo kunnen dat we Laura volgend jaar weer in de Mazda MX-5 Cup gaan zien? “Dat zou zeker kunnen,” zegt ze beslist. “Maar dan wil ik wel eerst een aantal dagen coaching om goed te leren waar ik op moet letten. Schakelen is bijvoorbeeld heel anders dan in mijn kart. Als ik weer aan een race mee doe, wil ik wel mee kunnen strijden. Want daar ga ik voor.”