Mazda MX-5

Jordy van der Eijk staat in zijn debuutjaar direct z’n mannetje

09:02 30-07-2022

Soms komt talent vanuit het niets naar boven, zoals dit seizoen in de Mazda MX-5 Cup Jordy van der Eijk. De debutant kan terugkijken op een goede eerste helft van het raceseizoen, waarbij hij heeft laten zien uit het juiste racehout te zijn gesneden. De witte Mazda Mx-5 met startnummer 96 is er eentje om rekening mee te houden, want de fanatieke  Zuid-Hollander wil zich kunnen meten met de besten in zijn klasse. En dat is tot op heden best aardig gelukt.

Na een aantal jaren te hebben gekart vond de 21-jarige Jordy van der Eijk de tijd rijp om de overstap te gaan maken naar de autosport. Al was dat ook een beetje noodgedwongen. “Een van de problemen is dat ik te zwaar was geworden omdat het minimale gewicht van de karts steeds verder naar beneden ging, blijkbaar voor de wat kleinere, lichtere rijders,” aldus de 1 meter 88 lange Jordy. “Ik was compleet afgetraind, ging echt elke dag sporten. Meer gewicht ging er op een geven moment niet meer af, er kwam eerder gewicht bij door toename van spiermassa.” Toch kijkt hij terug naar een mooie tijd waarbij menig beker mee naar Zevenhuizen ging. Jordy wilde echter wel door met snelheid op vier wielen, waardoor de focus werd gericht op de autosport.

Eind 2021 zat na een racecursus de licentie in de pocket en kwam hij terecht bij Johan Kraan Racing, waar na een test door Jordy werd gewikt en gewogen. “Ik heb zowel met de Ford Fiesta als met de Mazda MX-5 getest, maar uiteindelijk gekozen voor de Mazda.” Jordy heeft daar een duidelijke filosofie over. “De Mazda gaat net iets harder, maar dat is niet het belangrijkste. De MX-5 is achterwiel aangedreven. Als je ooit wat hogerop wilt in de autosport, zijn de meeste racewagens achterwiel aangedreven. Vandaar de keuze.”

Sterke band met vader
De band met zijn vader is heel sterk. In het dagelijks leven werkt Jordy in het bedrijf van zijn vader, PE Cars, een autobedrijf dat gespecialiseerd is in Amerikaanse pick-up trucks en onderdelen. Maar ook vanaf de start van zijn kartcarrière was de vader van Jordy van der Eijk enorm betrokken. “Mijn vader is vanaf het begin toen ik ging karten bij en was mijn monteur en coach. Van hem heb ik echt heel veel geleerd. We zijn altijd samen bezig en nu nog steeds. Hij is er elke race bij.” De connecties van zijn vader hebben er voor gezorgd dat hij het aanvullende budget rond kreeg om te gaan rijden in de Mazda MX-5 Cup. Diversen van hen hebben een financiële bijdrage geleverd in ruil voor een mooi plekje op de witte Mazda.

Het gevoel hebben dat het nog beter kan
Hoe is zijn eerste seizoen in de Mazda MX-5 tot nu toe bevallen? “Het eerste weekend op Zandvoort ging echt super,” zo blikt Jordy terug. “Ik had er al een paar keer getraind en met de negende plaats in de kwalificatie was ik best tevreden. Ik had op iets meer gehoopt dan negende in de eerste race, maar was echt tevreden met de zevende plaats in de tweede race waarmee ik derde werd bij de Junioren.” Hierdoor ging Jordy met een goed gevoel naar Zolder waar hij zichzelf verbeterde naar een zevende plaats in de training. “Zolder vond ik lastiger dan Zandvoort, omdat ik het circuit minder goed ken dan Zandvoort. Maar in beide races kon ik toch wel redelijk goed meekomen en werd zesde in de eerste race en zevende in de tweede. Beide keren was ik tweede bij de junioren,” vertelt hij enthousiast over het weekend in België. “Je wilt natuurlijk altijd meer, maar toch was ik redelijk tevreden.”

Het weekend op Spa-Francorchamps verliep bijzonder goed voor de debutant, want met respectievelijk een zesde en een vierde plaats is Jordy van der Eijk opgeklommen naar een zesde plaats algemeen en staat hij bij de Junioren tweede op slechts acht punten achter Sam Jongejan. Dat kan nog een mooie tweede seizoenshelft gaan opleveren.

Als een vis in het water
Hoe ervaart Jordy van der Eijk zijn leercurve? “Dat gaat eigenlijk best goed,” zegt Jordy hierover. “Ik ben heel blij met de goede begeleiding bij Johan Kraan. Je leert veel van bijvoorbeeld Pim van Riet en Dominique Kraan, die goede tips hebben. Daarnaast denk ik dat ik de auto goed aanvoel en de monteurs vragen echt alles uit hoe de wagen zich gedraagt en passen dat aan. Ik ben een liefhebber van overstuur en zo is de wagen ook afgesteld.”

Jordy van der Eijk lijkt een echt natuurtalent, want hij zit eigenlijk nooit in de simulator. “Daar heb ik geen tijd voor. Ik werk volle dagen bij mijn vader op de zaak en daarnaast sport ik veel,” bekent Jordy. Over zijn ambities in de Mazda MX-5 Cup is hij heel uitgesproken. “Ik wil eigenlijk altijd winnen. Als ik een paar foutjes maak baal ik daar net na de race echt van. Wat later wordt dat minder en dan ga ik op zoek hoe ik het de volgende keer beter kan doen.”

Echte toekomstplannen in de autosport heeft Jordy van der Eijk niet echt op dit moment. “Het hangt allereerst van de sponsors af om het budget rond te krijgen. Ik wil in elk geval nog een jaartje Mazda MX-5 Cup blijven rijden en proberen kampioen te worden. Maar vooral wil ik mezelf steeds weer verbeteren. Daarna zien we wel, ik denk daar nu nog niet over na.”